Translate

الأربعاء، يونيو 03، 2009

الحب والإرتباط (الإتنين مختلفين على فكرة)



بيقولو ان الحب مكتسب
وان مع العشرة يأتي الحب
وأكتر الناس اللي بتقول كدة بيبقول بيقولها تحديدا في جوازة الصالونات
لما البنت تقول مش بحبه
يقولولها مع الوقت هتحبيه والحب هيجي مع العشرة
أنا بقى رأي مختلف
الحب حاجة والعشرة حاجة
كلامهم صح مبدئيا في ان فيه حاجة بتيجي مع العشرة
إنما الحاجة دي مش حب
قد نطلق عليها مجازا كلمة حب
إنما هو مش حب
أنا بسميه إرتباط .. تعلق .. تعود ..
حاجة زي كدة
إنما الحب في نظري أنا حاجة تانية خالص
الحب مش مكتسب .. الحب هبة
الحب منحة .. الحب عطية
الحب بيجي لوحده .. محدش بيجيبه
الحب بيخلي القلب يختار .. مش العقل
في الحالات التانية اللي ذكرتها سابقا هي اللي بيختارها العقل فعلا
العشرة بتخلي الست تقتنع ان الراجل دة كويس فبتقول انها بتحبه لأنها مع الوقت إتعودت عليه وارتبط بيه واصبح وجدوه ضروري جدا بالنسبة ليها
علشان كدة بتقول مجازاً إنها بتحبه .. إنما هي ارتبطت بيه مش بتحبه
الحب كمشاعر حاجة ملهاش تحكم .. بينما الإرتباط ليه تحكم
لأن القلب مش بيفكر (وهو الحاكم للحب)
بينما العقل بيفكر (وهو الحاكم للإرتباط)
الحب مش بيتنسي مهما حصل
الإرتباط ممكن يتنسي مع الوقت
أصلهم زي ما أخدو فترة عقبال ما يرتبطو ببعض .. مش محتاجين غير فترة قدها علشان ينسو بعض
عمليا الإرتباط أفضل من الحب .. علشان كدة جوازات الصالونات ناجحة أكتر من الجواز عن حب
عمليا بردو الحب طعمه أحلى بكتيييييييييير من الإرتباط .. بس جروحه قاسية قوي ومش بتروح وحتى لو خفت بتسيب أثر كبير
ومعظم المحبين حاليا لأنهم مش واخدين بالهم من حقيقة الحب فبيرتكبو أخطاء قاتلة بإسم الحب وهما ممكن أساسا يكونو عايشين إرتباط وليس حب
باقي إني أقول إن كلمة حب هنا أقصد بيها الحب بين أي إتنين .. مش بس بين ولد وبنت .. إنما الحب اللي في الصداقة وحب الأهل وحب أي حاجة في أي إتجاه
ومحدش يقولي إن حب الأهل بالفطرة لأن فيه ناس مش بتحب أهلها بالكليّة
أنا متذكر إن كلمة الحب خرجت مني بصدق شديد في حياتي كلها ( وأنا عندي 22 سنة دلوقتي ) مرتين بس
أرجع وأقول إن الكلام دة مش أكتر من وجهة نظري ورغم إيماني الشديد بها إلا أنها تحتمل الصواب والخطأ زيها زي أي تدوينة من تدويناتي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة