Translate

الجمعة، سبتمبر 21، 2007

اشعرني بوجودك .. أو دعني وشأني

هلا وغلا … نخش على طول بقة
آل إيه كنت باخد كورس في الجامعة


اللي يسمع عن ال Pathw@ys اللي إنتشر في جامعات مصر زي إنتشار المرض في الجسم
المهم إن في الكورس دة كان فيه 96 متدرب إتقسمو على 4 فصول
واضح طبعا إن كل فصل فيه 24 ولا إنتو بلدا في الحساب ؟
هو مش تلاتة على أربعة ب52.5 .. ولا إيه يا هندسة ؟
المهم
أنا كنت في كلاس “B” ودة كان من حسن حظي لأنه كان كلاس رائع فعلا والناس اللي فيه دمهم خفيف قوي ودماغهم مفتحة جدا .. أكيد دة طبعا بإستثناء كام شخص
المهم يعني لأن الناس بتاعة الكلاس دة كانت بتحب تشتغل بجد فقومنا عملنا شغل كتير قوي علشان الحفلة بتاعة الختام لأن عليها درجات
باقي الفصول غارو مننا علشان شغلنا الكتير دة وتقريبا كرهونا خالص
واحد بقى من الفصول التانية كان بيتكلم معايا ودخلنا في الحوار عن النقطة دي
فقولتله بقة الكلمة دي “إشعرني بوجودك أو دعني وشأني” ومتسألونيش من الأديب ولا الشاعر ولا السياسي اللي قال الكلمة دي لأنها كلمة عدت على ذهني وأنا بكلمه قمت لاطعها في وشه على طول
الخلاصة
إنهاردة أنا جاي أكلمكم عن البصمة
طبعا عينيكم زمانها إحمرت والشرار طلع منها وبترفعو إيديكم تلطشوني بالألم وفي النهاية إيديكم تخبط في الشاشة وتوجعكم تروحو شاتمين وخلاص
كل دة علشان عاوزين تقولو “طيب وإيه علاقة الحوار اللي فوق دة كله بموضوع البصمة يا حتة ……”
لا لا لا … عيييييييييب من غير قلة أدب
أقوللك أنا العلاقة
خد بالك بقى دة أنا اللي هقول
أنا مش بتكلم عن بصمة الإيد ولا بصمة الرجل ولا حتى بصمة ال….. اللهم إني صايم
أنا بتكلم عن تأثيرك
أيوة تأثيرك .. بطل تناحة وفتح بق وركز معايا
بصمتك .. تأثيرك .. الإنطباع اللي بتسيبو على الناس
يا ترى فكرت في مرة بعد مناقشة سخنة تمت بينك وبين شخص تاني .. يا ترى هو بيقول عني إيه ؟
طيب يا ترى طريقتي زعلته ؟
طيب يا ترى إقتنع بكلامي ولا لا ؟
مثلا يعني
فيه ناس كويسة جدا في ترك إنطباعات حلوة
لو انت مثلا قاعد في عيادة مستني الدكتور اللي هيلهف منك تلاتين أربعين جنيه تمن الكشف وكمان هيلطعك يومين تلاتة في العيادة لحد ما تيجي تكشف لمجرد بس إنه يعرفك إنه مستر عبدو المهم وممكن في النهاية جوة يكون قاعد لوحده بيلعب في مناخيره ولا صوابع رجليه
المهم لو إنت قاعد بقى مستنيه دة كله وفجأة دخل العيادة زبون تاني قعد جنبك وفجأة لقيته بيتكلم معاك وبيسألك عن أخبارك وفتح معاك في مواضيع كتيرة وسمع منك رأيك في السياسة والفن والإقتصاد والجريمة وكل حاجة وإنت طبعا ما صدقت لقيت حد يسمعلك في وقت إنعدم فيه إنك تلاقي حد يبصلك حتى
شوية شوية وتفوت ساعة ولا إتنين ويمشي تحس إن خمس دقايق بس فاتو وتتمنى لو رجع تاني وقعدت معاه تاني وحبيته قوي وإنت مش مصدق إن كل دة حصل في الشوية اللي قعدتهم معاه مع إنك قاعد زهقان من صباحية ربنا

شوفت الإنطباع دة .. إيه رأيك فيه ؟
طيب خد دة
مرة كنت مسافر القاهرة ولما جيت راجع عند الموقف قابلت واحد من بني سويف كان راجع بردو
إحنا مكناش نعرف بعض بس كفاية إننا في بلد مش بلدنا وإحنا الإتينن من بلد واحدة .. يعني فيه عامل ألفة كبير ومهم جدا وهو إشتراكنا في بلد واحدة
المهم إننا ركبنا من رمسيس للمنيب ومن المنيب لحد بني سويف ومتكلمناش خالص تقريبا
كان عنده ما يسمى ببلادة الروح
كنت بحاول أفتح معاه أي حوار وأي كلام .. لكن كانت إجاباته مقتضبة وقليلة
كان بيجاوب على أد السؤال وساعات كان يكتفي بهز الراس
كان نفسي أقدر أصاحبه بس للأسف بلادة الروح اللي عنده عملت حاجز كبيييييير بيني وبينه
وإضطريت إني أنام طول الطريق مع إني مبحبش انام وأنا مسافر

شوفت الفرق ما بين الموقفين دول
أظن دلوقتي قدرت إني أوصل لمعنى أو مفهوم البصمة اللي كنت بتكلم فيه
مأظنش بقى إن ممكن ناس يطلعو يقولو إنهم مش فاهمين بردو إيه علاقة الموقف اللي فوق بتاع الكورس بباقي الكلام
في الحالة دي انا اللي هقل أدبي وهشتم
حد يكلمهم دول يا جماعة
طيب اللي فاهم يفهم اللي مفهمش
إييييييييييه ؟؟ يا نهار مدوحس .. محدش فاهم خالص !!
لا يا عم فيه واحد هناك أهو رافع إيده
الله الله دة طلع رافع إيده بسأل : فاهمين إيه حضرتك ؟؟ دة كان في غيبوبة ولسة فايق !!
لا بجد دي مش مسؤوليتي بقى .. اللي فهم يفهم اللي مفهمش
وكفاية كلام بقى إنهاردة
إنهادرة شرحنا المفهوم من خلال الأمثلة المرة الجاية هنخوض وهنعوم وهنغرق في الكلام والتفاصيل بإذن الله
هاتو بقة أطواق نجاة معاكم
ونلقاكم على خير “ولو إنه مش باين” إن شاء الله
مع السلاحف
المرة الجاية نكمل

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة