Translate

الخميس، يونيو 24، 2010

شغل حكومة


إشتغلت في الحكومة

شوفتو الوكسة
وأنا اللي طول حياتي كنت ضد الشغل في الحكومة
بس المضطر يركب التوكتوك
وأنا ركبت حتة تكوتوك .. ملوش حل
ركبت التوكتوك ودخلت منطقة قذرة
شوفت العجب .. ولبست خوازيق لما شبعت


أنا مش بحب التشاؤم أو التطير .. لكن فعلا نسبة كبيرة قوي من الموظفين بتوع الحكومة فاسدين .. إتعدو من النظام
من أول ما جيت المكتب اللي أنا فيه وانا عمال أدخل في حوارات مليش أي علاقة بيها
وإتعلمت شوية حاجات هلخصها في الآتي
ليه المؤسسات الحكومية فاسدة
هناك قلة فاسدة .. لأن الأصل فينا إننا كويسين
تلك القلة الفاسدة لها السلطة .. وبالتالي الهبر كله
وللأسف باقي الموظفين بيكونو من ضعاف النفوس
يا إما بيتبعوهم .. أو مش بيقدرو عليهم وبيسيبوهم
والتالي تعيش المؤسسة كلها في فساد عارم
وللأسف كل ما أحكي لحد على اللي أنا بعاني منه في الشغل .. ألاقي إني أهونهم في المشاكل لأن مكان شغلي أكثر إحتراما منهم
وأكيد حد هيسأل تاني دلوقتي طيب ايه اللي جابرك
دة بقى موضوع شخصي بعضكم يعرفو واللي مش عارف يبقى يكلمني عالخاص وأنا أقولو
والآن .. سلاحف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة