Translate

الثلاثاء، مايو 04، 2010

حمار وحصان



هلا فيكم إخواتي الكرام
شحوالكم .. شخباركم .. شمسويين
إيه رأيكم في الدخلة الخليجي دي :)
حصلي إنهاردة موقف خلاني صراحة كنت خجلان من نفسي قوي
وخجلان من أجل البشرية كلها كمان
ربنا ساعات بيبعتلنا حاجات تفكرنا بحجمنا الحقيقي علشان منغترش بنفسنا
آيات ومعجزات وإعجاز علمي وحاجات كتير رائعة
إنهاردة أنا شوفت حاجة قد تكون عادية بالنسبة لناس كتير بس هي أول مرة تحصل معايا علشان كدة انبهرت قوي

عربجي
كنت مروح في تاكسي ودخلنا في شارع ضيق إلى حد ما
ورغم ان الشارع ضيق بالفعل إلا إن كان فيه حمار وحصان في وسط الشارع
الحمار كان رابط الحصان وسط الشارع وحاططه كيس التبن بتاعه
طبعا انتو مستغربين .. حمار يربط حصان إزاي
لا عادي مفهاش عادي
هو بس الحمار كان لابس جلابية صعيدي وماسك كرباج في إيده
بالظبط يا سادة .. الحمار أقصد بيه العربجي
وهفهمكم دلوقتي أنا ليه قولت عليه حمار
البرنس المبجل حاطط الأكل للحصان في وسط الطريق زي ما شرحت
ولما التاكس كان عاوز يعدي ومعرفش قعد يزمر علشان الحمار (العربجي) يشيل الحصان من الطريق
زمر كذا مرة بس الحمار مجاش يشيل الحصان
وبعدين الغريب اللي حصل إنه اتحرك
مش الحمار لا .. دة الحصان هو اللي اتحرك
الحصان اتحرك علشان يوسع الطريق لينا علشان نعدي
انا كنت مذهول .. دة عمل كدة من نفسه
واللي يدهشك أكتر إنه اتحرك في دايرة طويلة علشان يوسعلنا الطريق وكأنه فاهم هو بيعمل ايه
يعني الحصان كحيوان المفروض انه مش هيفكر وانه هياخد السهل بالنسبة ليه ويتحرك حركة بسيطة
إلا إني فوجئت إنها بيتحرك في دايرة واسعة قوي علشان يفضيلنا جزء كبير من الطريق على قد التاكسي بالظبط علشان نطلع منه
ولو كان استسهل واتحرك للجزء الضيق كان ممكن نحتك بيه
أنا كنت هتجنن من الذهول
يا ترى الحصان دة بيفهم
على الأقل بيفهم أكتر من الحمار (العربجي)
أنا أعرف ان ربنا ميزنا كبني آدمين عن الحيوانات بالعقل .. بس للأسف معظمنا مش بيستخدمه .. علشان كدة اللي مش بيستخدم منا عقله بيطلعله ودنين طوال زي حمزاوي
في النهاية الموقف علمني كذا حاجة
1- الحصان كان بيفهم .. وشغل عقله وبعد عن الطريق علشان نعدي .. طبعا دة مش حقيقي بس مجازاً .. وبالتالي المفروض نبقى زي الحصان ونشغل عقلنا
2- يا ريت منستسهلش ونفكر قبل ما نعمل الحاجة
3- يا ريت نكون متحضرين ومنقفش في وسط الطريق علشان منعطلوش
4- يا ريت نكون متحضرين بردو (سبحان الله) وبني آدمين ونساعد بعضنا .. زي ما الحصان ساعدنا إننا نعدي

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة